Svar: Krydderurter til baby

31. juli 2023

Alder:
6 mdr.

Hej Sofie

Korte spørgsmål er også altid velkommen :)

Du bør ikke give "grønt drys" på varm mad til din dreng. Hvis du vil bruge friske krydderurter til din dreng, så er det meget vigtigt, at de kun anvendes i varme retter, og de skal koges grundigt med, eller du kan anvende dem i fars, som du gennemsteger eller gennembager i ovnen.

Man skelner, så vidt jeg ved, mellem bløde og hårde krydderurter. De bløde er f.eks. persille, dild, basilikum, citronmelisse, løvstikke, brøndkarse, oregano, mynte og lignende. De hårde er f.eks. timian, salvie, rosmarin og laurbær.

Som hovedregel anvendes bløde krydderurter oven på maden, og de hårde tilberedes med i maden. MEN - dette gælder altså IKKE for børn. Du kan derfor ikke bruge krydderurterne til din dreng, som du bruger dem til dig selv.

Hvis du vil bruge friske krydderurter i maden til din dreng, f.eks. i en grøntsagsmos, så skal de altså koges grundigt med og må ikke blot vendes i mosen eller drysse på som pynt, ...

Annonce

... før mosen gives til din dreng. Og det gælder alle typer krydderurter og bladgrønt. Men sikrer du dig, at krydderurterne koges grundigt med, så burde det være okay:)

At man skal være ekstra opmærksom skyldes, at der kan være jord og jordbakterier på forskellige krydderurter og bladgrønt, også selvom du vasker det grundigt. Når maden er lun eller står ved stuetemperatur, så kan bakterierne vokse, og derved kan der dannes nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde og transportere ilt rundt i kroppen, og det er derfor farligt for små børn.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Er der tale om kold mad, så må han dog gerne få lidt grønt drys på. Du kan f.eks. drysse lidt persille eller purløg på en æggemad, når han bliver så gammel, at han vil kunne spise dette. MEN - hvis der er mad tilbage med grønt drys på, så skal det kasseres! Det må ikke gemmes.

Håber dette hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat god appetit! Det lyder lækkert med flere forskellige krydderurter i haven :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder