Svar: Krydderurter til baby
31. juli 2023
Alder:
6 mdr.
Hej Sofie
Korte spørgsmål er også altid velkommen :)
Du bør ikke give "grønt drys" på varm mad til din dreng. Hvis du vil bruge friske krydderurter til din dreng, så er det meget vigtigt, at de kun anvendes i varme retter, og de skal koges grundigt med, eller du kan anvende dem i fars, som du gennemsteger eller gennembager i ovnen.
Man skelner, så vidt jeg ved, mellem bløde og hårde krydderurter. De bløde er f.eks. persille, dild, basilikum, citronmelisse, løvstikke, brøndkarse, oregano, mynte og lignende. De hårde er f.eks. timian, salvie, rosmarin og laurbær.
Som hovedregel anvendes bløde krydderurter oven på maden, og de hårde tilberedes med i maden. MEN - dette gælder altså IKKE for børn. Du kan derfor ikke bruge krydderurterne til din dreng, som du bruger dem til dig selv.
Hvis du vil bruge friske krydderurter i maden til din dreng, f.eks. i en grøntsagsmos, så skal de altså koges grundigt med og må ikke blot vendes i mosen eller drysse på som pynt, før mosen gives til din dreng. Og det gælder alle typer krydderurter og bladgrønt. Men sikrer du dig, at krydderurterne koges grundigt med, så burde det være okay:)
At man skal være ekstra opmærksom skyldes, at der kan være jord og jordbakterier på forskellige krydderurter og bladgrønt, også selvom du vasker det grundigt. Når maden er lun eller står ved stuetemperatur, så kan bakterierne vokse, og derved kan der dannes nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde og transportere ilt rundt i kroppen, og det er derfor farligt for små børn.
Er der tale om kold mad, så må han dog gerne få lidt grønt drys på. Du kan f.eks. drysse lidt persille eller purløg på en æggemad, når han bliver så gammel, at han vil kunne spise dette. MEN - hvis der er mad tilbage med grønt drys på, så skal det kasseres! Det må ikke gemmes.
Håber dette hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat god appetit! Det lyder lækkert med flere forskellige krydderurter i haven :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske